Het kabinet versoepelt de regels voor vrachtwagenchauffeurs om de aanvoer van levensmiddelen in supermarkten te verzekeren. Enkele onderdelen van de rij- en rusttijdenregeling zijn hiervoor tijdelijk aangepast. Ook mogen gemeenten noodvergunningen afgeven om supermarkten ’s nachts te laten bevoorraden.
Cruciale beroepen
Om de bevoorrading van supermarkten in deze tijd van de coronacrisis op orde te houden moeten chauffeurs soms langer en meer rijden. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom tijdelijk de rij- en rusttijdenregeling versoepelt. De wijziging geldt alleen voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt. Het vervoer van voedingsproducten zoals levensmiddelen, valt hieronder.
De aangepaste regeling
Concreet betekent de versoepeling het volgende:
- De dagelijkse rijtijdlimiet gaat van 9 naar 11 uur
- De wekelijkse rijtijdlimiet is verhoogd van 56 uur naar 60 uur
- De tweewekelijkse totale rijtijdlimiet gaat van 90 naar 96 uur
- Chauffeurs mogen zeven dagen rijden tussen rustperiodes, in plaats van zes dagen
Voorwaarden
Voorwaarden zijn dat de verkeersveiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers niet in het gedrang mag komen, net zomin als de sociale omstandigheden van de chauffeurs. De maatregel geldt met terugwerkende kracht van 14 maart 2020 tot en met 6 april 2020.
Verruiming venstertijden
Naast deze maatregel hebben alle gemeenten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het dringende verzoek gekregen om tijdelijk over te gaan op soepelere laad- en lostijden. Dat betekent dat afgeweken kan worden van de venstertijden, waardoor supermarkten ook ’s nachts leveringen kunnen krijgen.
Uitspraak minister
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: ”In deze tijd van de corona-uitbraak moet voorkomen worden dat de bevoorrading van essentiële goederen in het geding komt. In het bijzonder supermarkten en apotheken moeten bevoorraad blijven worden.”