Nederlandse transportondernemers hebben het drukker hebben dan ooit. Dat blijkt uit de laatste conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Onder andere door de aantrekkende economie bereikt de bedrijvigheid in de transportsector het hoogste punt in zes jaar. Daar zit echter ook een keerzijde aan. Het tekort aan personeel wordt steeds groter. Bijna 40 procent van de transportondernemingen meldde voor het tweede kwartaal een tekort aan arbeidskrachten.
Groeiende economie
De deelmarkten die het meest profiteren van de groei zijn de sierteeltsector en het vervoer van bouwmaterialen, zo gaven de transportondernemers aan. Ook het tank-silovervoer en het geconditioneerd transport (gekoeld en verwarmd transport) deden het goed in het tweede kwartaal. De internationale bedrijvigheid laat een stijgende lijn zien. Hier geven de transporteurs voor het eerst in meerdere jaren een cijfer boven de 8,0.
Vet op de botten
Het omzetniveau stijgt ten opzichte van het eerste kwartaal. Het winstniveau stijgt naar het hoogste punt sinds eind 2015. ‘Dat is heel belangrijk voor de transportsector’, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ‘De sector heeft na de crisis weer wat vet op de botten nodig. In de komende jaren komen er nog stevige investeringen in onder andere duurzaam/schoner materieel aan. Daar moet ook ruimte voor zijn.’
Prijzen onder de maat
Volgens een groot aantal ondernemers zijn de prijzen nog steeds onder de maat. Het gaat vooruit, geeft de sector aan, maar een groot deel is nog steeds ontevreden over het prijsniveau. Dat laat ten opzichte van het vorige kwartaal een licht stijgende lijn zien. De grootste stijging van het prijsniveau is te zien bij onder andere exceptioneel vervoer en bouwmaterialenvervoer.
Tekort aan arbeidskrachten
Onder meer door de vergrijzing en de sterk aantrekkende arbeidsmarkt kampt de sector, net nu ze weer opkrabbelt van de crisis, met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. De vacaturegraad is op het hoogste punt in bijna 10 jaar tijd. Ondanks allerlei succesvolle wervingstrajecten, waaronder het zij-instromersproject waar 2.000 chauffeurs uit voortkwamen, blijft het lastig genoeg goed personeel te vinden.