Selecteer een pagina

Europarlement stopt concurrentie Oost-Europese trucker

12 jun 2018Nieuwsbericht, Personeel en Lonen, Transport, Werkgever

Na de spreekwoordelijke Poolse loodgieter, heeft ook de spotgoedkope Oost-Europese trucker zijn langste tijd gehad. Door nieuwe regels waarover het Europese Parlement begin juni een akkoord bereikte, komt ook zijn loon op een meer concurrerend niveau.

VrachtwagenTruckers vallen buiten de herziene detacheringsrichtlijn die straks bouwvakkers, werkers in de land- en tuinbouw en zorgpersoneel gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek garandeert. Op internationale ritten blijven ze dus goedkoper, maar zodra ze binnenlandse ritten rijden moet dat wel tegen een gelijk loon. Net als in de bouw en verpleging is er dan alleen nog een premieverschil.

Bovendien zijn die binnenlandse ritten (cabotage) straks ook aan strikte regels gebonden:

  • Buitenlandse truckers mogen nog maximaal twee dagen binnenlandse ritten doen
  • Daarna moeten ze de grens over
  • Dan mogen ze nog twee keer twee dagen binnenlandse ritten in andere landen rijden
  • Vervolgens mag dit 72 uur niet meer

Tachograafgegevens

“De handhaving van het internationale transport wordt verzwaard doordat de inspecties langs de weg toegang krijgen tot de tachograafgegevens. Dit gebeurt zonder te stoppen, zodat inspecteurs snel kunnen bepalen of chauffeurs zich aan de rij- en rusttijden houden”, aldus CDA-transportspecialist Wim van de Camp. Die tachograaf is tot 28 dagen terug uitleesbaar en wordt uiterlijk in 2024 vervangen door een ‘slimme’ tachograaf, die nog veel meer gegevens bijhoudt.

Weekendrust

Ook de arbeidsvoorwaarden gaan vooruit. In de nieuwe regels staat dat chauffeurs hun weekendrust moeten nemen op speciale parkeerplaatsen met goede sanitaire voorzieningen, kook- en eetgelegenheid en wifi en ze minstens elke drie weken een lang weekend terug naar huis gaan.

CNV: nauwelijks handhaving

Vakbond CNV is niet te spreken over de nieuwe regels. Volgens voorzitter Limmen moeten de huidige worden gehandhaafd. “Cabotage valt al onder de detacheringsrichtlijn, alleen wordt er in Nederland nauwelijks op gehandhaafd. Het Parlement had beter het internationale vervoer aangepakt. Een Hongaarse transportondernemer met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied, kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is ten nadele van Nederlandse transporteurs en truckers.” PvdA-Europarlementariër en oud-FNV-voorzitter Agnes Jongerius is bang dat transportondernemers hun chauffeurs nog flexibeler gaan inzetten en hun rusttijden daardoor in het gedrang komen.

Het Parlement gaat na de plenaire stemming, wellicht in juli, de onderhandelingen met de lidstaten in. Die praten deze week over de nieuwe regels, op hun Transportraad in Luxemburg.

Bron: AD



Meer weten? Neem direct contact met ons op

10 + 14 =

Share This