Onze belastingwetten kennen diverse formele eisen waaraan u zich dient te houden. Maar dat geldt ook voor de overheid zelf, zo ervoer de gemeente Meierijstad onlangs toen een bezwaar tegen de WOZ-waarde van een drietal panden per e-mail werd ingediend.
Elektronisch bezwaar?
Wettelijk is bepaald dat bestuursorganen, zoals een gemeente, de mogelijkheid kunnen bieden om een bezwaar elektronisch in te dienen. Het bestuursorgaan kan hieraan wel extra eisen stellen.
Bezwaar per email niet mogelijk
In een zaak die speelde voor de rechtbank Oost-Brabant ging het om een per e-mail ingediend bezwaarschrift. De betreffende gemeente had het indienen van bezwaar per e-mail niet als mogelijkheid voor zijn burgers beschikbaar en dus werd de indiener van het bezwaar hiervan op de hoogte gebracht. Het bezwaar kon wel per brief, fax of via de digitale belastingbalie worden ingediend.
Verzuim herstellen
Een bezwaarschrift dat niet aan de formele eisen voldoet, mag echter wel worden hersteld. De indiener van het bezwaar moet hiervan op de hoogte worden gesteld én er moet een termijn worden genoemd waarbinnen dit moet gebeuren.
Let op! De termijn waarbinnen een fout kan worden hersteld, moet redelijk zijn.
Waarschuwen voor overschrijding
Bovendien moet de indiener van een bezwaar worden gewaarschuwd voor de gevolgen als het verbeterde bezwaar niet tijdig wordt hersteld. Deze waarschuwing was in de betreffende zaak niet gegeven.
Terug naar inspecteur
Omdat de gemeente Meierijstad zich niet aan de formele voorwaarden had gehouden, werd de zaak terugverwezen naar de inspecteur om alsnog op het bezwaar te beslissen. Dat de indiener van het bezwaar er al meermaals op was gewezen dat het bezwaar op andere wijze moest worden ingediend, deed hier niets aan af. Ook werd de gemeente veroordeeld tot de kosten.
Heeft u vragen over formele eisen inzake het aantekenen van bezwaar of beroep, neem dan contact met ons op.