Het duurt het nog zeker 5 jaar voordat de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt ingevoerd. Dat zei minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen tijdens de behandeling van de begroting van haar ministerie.
Ervaringen van de buren
De mededeling is opmerkelijk aangezien het regeerakkoord stelt dat de plannen voor de kilometerheffing voor vrachtverkeer ‘zo spoedig mogelijk’ worden ingevoerd. Maar volgens Van Nieuwenhuizen is vijf jaar nodig voor ‘een zorgvuldige invoering’.
Zij wil eerst met staatssecretaris Snel van Financiën gaan praten over de uitgangspunten, het juridisch kader en de tarieven. “Daarbij moeten we zo veel mogelijk gebruik maken van ervaringen van de buren”, aldus Van Nieuwenhuizen.
Geen extra apparatuur
Vijftien andere Europese landen, waaronder Duitsland en België, hebben al een heffing die gebaseerd is op de gereden afstand. Het kabinet wil dat het daarvoor te introduceren registratie- en betalingssysteem gelijk wordt aan dat in de buurlanden, zodat voor vrachtauto’s geen extra apparatuur nodig is. In een groot deel van de Nederlandse vrachtwagens is al een tolregistratiekastje aanwezig.
Fel tegenstander
Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie Evofenedex zijn fel tegen een belasting die alleen moet worden opgebracht door transporteurs en logistiek dienstverleners en niet door alle weggebruikers. Ook wil Transport en Logistiek Nederland dat er eerst een pilot komt die de effecten meet.