Gemeenten kunnen vanaf 2025 gebieden instellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden zonder uitlaatgassen. Om straks met een bestelbus of vrachtwagen in deze zogenaamde zero-emissiezones te kunnen rijden, komt er voor ondernemers een landelijke overgangsregeling. Daarbij hebben zij de mogelijkheid om met subsidie over te stappen op een uitstootvrije variant.
Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen subsidies beschikbaar. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 hiervoor al in aanmerking komen. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
De meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s gaan er met deze overgangsregeling het eerst uit. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt.
Emissieloos rijden
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren, op voorwaarde dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken worden gezet en in deze stadscentra willen komen, moeten emissieloos rijden. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een bestelbus of vrachtwagen met een fossiele verbrandingsmotor hebben, krijgen wat langer de tijd om over te stappen. De overgangsfase voor dit type bestelauto’s eindigt namelijk in 2027 en voor vrachtwagens eind 2029.
Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.