Bij invoer van een personenauto is BPM verschuldigd. Daarbij is het van belang of de auto nieuw is of gebruikt. Of een auto nieuw is, hangt niet altijd af van het eerste moment van toelating. Soms kan zelfs een vier jaar oude auto als nieuw worden bestempeld, zo besliste het gerechtshof Amsterdam eerder.
Hoeveel BPM?
Als een personenauto vanuit het buitenland wordt ingevoerd, is BPM verschuldigd. Voor gebruikte auto’s hoeft niet de gehele BPM betaald te worden, maar slechts een deel. Voor de berekening van deze rest-BPM bestaan verschillende methodes.
Weinig kilometers
Eerder kwam voor het gerechtshof in Amsterdam de vraag aan de orde wanneer een auto als nieuw kan worden bestempeld. In deze zaak ging het om een auto die al vier jaar oud was, maar pas slechts 195 km op de teller had staan. Volgens het gerechtshof was van belang dat de auto nauwelijks gebruikt was. Het feit dat er een periode van vier jaar was gelegen tussen het moment van eerste toelating in het buitenland en de registratie in Nederland, deed daar niet aan af. Het relevante criterium is namelijk de registratie en tenaamstelling in Nederland. Het productiejaar van de auto speelt daarbij geen rol. Het hof vond dat de BPM daarom bepaald moest worden op basis van een nieuwe auto.
Vierde eigenaar
Ook het feit dat de auto inmiddels in het bezit was van zijn vierde eigenaar, deed aan dit oordeel niet af. De auto was nauwelijks gebruikt en alle eigenaren waren autohandelaren.
Afschrijvingstabel niet toepasbaar
De afschrijvingstabel die kan worden toegepast op gebruikte auto’s, was dan ook niet toepasbaar. Dit kwam de betreffende autohandelaar duur te staan, want de naheffing BPM bedroeg maar liefst zo’n € 46.000.
Heeft u vragen over de BPM, neem dan contact met ons op.